Direct naar inhoud
05 January 2021

Chat van Veilig Thuis ook in 2021 bereikbaar

Om ervoor te zorgen dat Veilig Thuis tijdens de coronacrisis op een laagdrempelige manier bereikbaar is en blijft, is de landelijke chatfunctie geïmplementeerd bij alle Veilig Thuis-organisaties. Sinds mei 2020 kennen alle 26 Veilig Thuis organisaties in Nederland daardoor de mogelijkheid om met hen te chatten. Deze chatfunctie brengt extra mogelijkheid voor advies over huiselijk geweld en kindermishandeling.

Sinds de introductie is er veel gebruik gemaakt van de chatmogelijkheid. Gemiddeld wordt er zo’n 350 keer per week serieus gechat met een medewerker van Veilig Thuis. Dat gaat vaak om advies gevraagd door omstanders, maar ook mensen die vragen hebben over hun eigen situatie weten de chat te vinden.

Voorstel om nog een jaar te verlengen

De chatfunctie voldoet, ziet ook het Landelijk Netwerk Veilig Thuis. Voorzitter Debbie Maas:

“Medewerkers van Veilig Thuis geven aan dat door de chatfunctie mensen eerder contact opnemen met Veilig Thuis. Daardoor kan Veilig Thuis ook in een eerder stadium advies geven. De verwachting is dat dat hierdoor de kans op escalatie of verergering van het geweld kleiner wordt.”

Al met al genoeg redenen om de chatfunctie in ieder geval ook heel 2021 open te houden, vindt ook de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Over de chatfunctie

Spanningen thuis kunnen oplopen doordat mensen meer binnenshuis zijn. Hierdoor kan het ook moeilijker zijn voor mensen om te bellen met Veilig Thuis met zorgen over huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarnaast bestaat er meer onzekerheid over het inkomen en de gezondheid en zijn de sociale contacten beperkt. De chat moet de drempel om melding te maken van (vermoedens) van huiselijk geweld en kindermishandeling te verlagen.

Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis terecht met hun vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling. De Veilig Thuis medewerker achter de chat of telefoon luistert en stelt en beantwoordt vragen.

De medewerker kan ook helpen om een melding te maken van vermoedens. Na een melding doet Veilig Thuis onderzoek naar de situatie of wordt de hulp ingeroepen van lokale hulpverleners, zodat een gezin geholpen kan worden.

Het landelijke telefoonnummer 0800-2000 voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen in de week operationeel. De chat is overal in het land op alle werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bemenst.

De chat vind je op de website van Veilig Thuis: https://veiligthuis.nl/