Direct naar inhoud
11 November 2020

Reflectiewijzer helpt jeugdprofessionals zich verder te ontwikkelen

In de waan van de dag vergeten we soms stil te staan bij wat we dagelijks ervaren, hoe betrokkenen daar tegenaan kijken en wat de theorie ons kan leren. Het lectoraat Jeugd van de Hogeschool Utrecht ontwikkelde daarom een reflectiewijzer voor (toekomstige) jeugdprofessionals; een handzaam instrument waarmee zij op hun ervaringen kunnen reflecteren om zich verder te ontwikkelen.

De reflectiewijzer is een poster waarop reflecteren verbeeld is als een wandeling. Je gaat door vier gebieden om te leren van een ervaring. De poster is ontwikkeld door studenten, jeugdprofessionals en docenten van Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht.

A picture

Toegankelijke tool

Thomas Kalis werkt als jeugdzorgprofessional bij Koraal en was betrokken bij de totstandkoming van de reflectiewijzer:

'De reflectiewijzer is heel toegankelijk en sluit goed aan bij de dagelijkse praktijk. De poster is overzichtelijk en ziet er mooi en aansprekend uit. Je hebt meteen zin om ermee aan de slag te gaan. Bovendien hoef je niet eerst een heel boekwerk door te lezen voordat je het begrijpt. Als je de vier stappen doorloopt, wordt je verhaal meteen duidelijk. Je kunt het in een uur helemaal doen.'