Direct naar inhoud

@ease biedt luisterend oor voor jongeren tussen 12 en 25 jaar

‘Ik mag alles zeggen en er wordt naar me geluisterd’

Jasper had last in 2017 van angststoornissen en was onder behandeling bij een psycholoog. ‘Maar na die behandeling had ik toch nog behoefte aan gesprekken, zonder dat daaraan meteen een behandeling vastzat. Mijn psycholoog wees mij toen op @ease, dat in 2018 een eerste vestiging in Maastricht opende. De gesprekken daar hebben mij erg geholpen.’

‘Alles is bespreekbaar’

@ease is de Nederlandse variant van het succesvolle Australische initiatief Headspace. Varianten van Youth mental Health-initiatieven zijn ook: headspace Denemarken, en Jigsaw Ierland. Overgenomen vanuit de Deense headspace variant, werkt @ease in Nederland met vrijwilligers.

Medeoprichter Rianne Klaassen over het doel:

‘Als je tussen de 12 en 25 jaar bent, maak je veel veranderingen door, zowel lichamelijk, geestelijk, emotioneel als op sociaal vlak. Er gebeurt veel en dat is niet altijd gemakkelijk. Lang niet iedereen wordt zonder moeite volwassen. Veel jongeren ervaren problemen en willen met iemand hierover praten. Toch gebeurt dit vaak niet, of soms te laat, waardoor eventueel behandelingen eerder ingezet hadden kunnen worden. Bij @ease kunnen jongeren zonder afspraak binnenkomen om over dingen te praten waarmee ze zitten. Ze worden opgevangen door twee vrijwilligers, die met ze gaan praten. Alle gesprekken worden nabesproken met de aanwezige professional die erbij kan worden gevraagd. Liefdesverdriet, eenzaamheid, ouders die scheiden, studiestress, eetproblemen, gameverslaving… alles is bespreekbaar, niets is raar.’

Vervolggesprek in overleg

Wie bij @ease binnenloopt, komt in een gezellige, deels groen ingerichte, ruimte binnen en wordt vriendelijk verwelkomd door twee jonge vrijwilligers. Soms komt er een professional bij het gesprek, soms volgen op een later tijdstip gesprekken met een coach, jongerenwerker, ouder of leraar van school.

@ease denkt met de jongere mee met wie zij een vervolggesprek kunnen hebben of er gaat bijvoorbeeld een vrijwilliger mee naar de huisarts. Maar dat doen ze alleen als de jongere zelf daaraan behoefte heeft. De 22-jarige student geneeskunde Jasper vertelt over zijn ervaring met @ease in Maastricht:

‘De vrijwilligers bij @ease zijn jongeren van mijn leeftijd. Dat maakt dat je heel gemakkelijk over alles kunt praten, ook over privézaken die je normaal gesproken alleen met je beste vriend bespreekt. De drempel is heel laag: je kunt er zonder afspraak naartoe en de gesprekken zijn gratis. Hierdoor kun je op een moment gaan dat jou qua tijd en gevoel het beste past. Ik ben er zo’n zes keer geweest en de gesprekken daar hebben mij heel erg geholpen. Dat is ook een van de redenen dat ik in september 2018 vrijwilliger bij @ease ben geworden. Zo kan ik als jongere met ervaring op mijn beurt weer anderen bijstaan.’

Landelijke chat

Student Social Work Sander Geuzen (22 jaar) is vrijwilliger in de vestiging Amsterdam-west. Daarnaast helpt hij mee met de landelijke chat. Binnenkort verruilt Sander het vrijwilligerswerk voor het voorzitterschap van de jongerenraad van @ease in Amsterdam.

‘Je moet als vrijwilliger kunnen luisteren, luisteren is de sleutel. Dat merk ik ook bij de populaire landelijke chatlijn die we sinds corona hebben. Veel jongeren worstelen met eenzaamheid en depressieve gevoelens, schamen zich daarvoor en willen daar graag anoniem over praten. Wij bieden ze een luisterend oor en vragen ze als ze meer hulp nodig hebben langs te komen. Sommige dingen kun je niet verhelpen, maar dat is ook niet je taak als vrijwilliger. Mijn moeilijkste gesprek was met een jongen die telkens bij ons terugkwam, omdat hij geen goed contact had met zijn psychiater en bij ons wel een luisterend oor vond. Tegelijkertijd zag ik bij elk bezoek dat het slechter met hem ging. Wij hadden wel goed contact, maar konden hem niet de hulp bieden die hij nodig had. Uiteindelijk heeft @ease samen met hem een begeleide woonruimte kunnen vinden.’

Ter lering en inspiratie

  1. Over de eigen sector heen

    75% van alle psychische klachten begint voordat iemand 25 jaar wordt. Ondanks goede vormen van hulpverlening krijgt slechts een vijfde van de jongeren met psychische klachten op tijd de gewenste zorg. De drempel om hulp te vragen is vaak hoog. Veel jongeren schamen zich, weten de juiste instanties niet te vinden of krijgen te maken met lange wachtlijsten. Ook is het vaak moeilijk om zorg te krijgen wanneer klachten schommelen en er (nog) geen duidelijke diagnose kan worden gesteld. @ease wil verandering brengen in deze situatie en voorkomen dat jongeren te lang alleen doorlopen met hun problemen. De organisatie gelooft dat praten over je problemen helpt. Jongeren voelen zich gehoord en minder alleen. Een enkel gesprek kan soms al genoeg zijn. Het lucht op, maakt ze sterker en kan vaak erger voorkomen. Door problemen sneller te herkennen en naar een oplossing toe te werken, wil @ease voorkomen dat er (later) langdurige zorg nodig is.

  2. Leidende principes

    @ease probeert niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar wil de gaten in het huidige systeem opvullen. Je hoeft bij @ease geen afspraak te maken. Jongeren kunnen gewoon binnenlopen voor een gesprek: gratis en anoniem. @ease houdt geen dossier bij en er is geen toestemming nodig van ouders.

  3. Aansturing

    Stichting @ease is een initiatief van prof. dr. Thérèse van Amelsvoort (hoogleraar transitiepsychiatrie aan Maastricht UMC+) en dr. Rianne Klaassen (kinder- en jeugdpsychiater en opleider kinder en jeugdpsychiaters bij Levvel in Amsterdam). @ease is tot stand gekomen met hulp van Maastricht UMC+, VUmc, lokale gemeenten en een aantal instellingen voor ambulante geestelijke gezondheidszorg, zoals Levvel en Mondriaan. Zij zetten arbeidsuren in van professionals uit verschillende vakgebieden om het project mogelijk te maken.

  4. Organisatie

    @ease heeft vestigingen in Amsterdam, Maastricht, Heerlen, Groningen en Rotterdam. @ease werkt met jonge en al wat oudere vrijwilligers, onder hen zijn studenten en jongeren met ervaring in de hulpverlening. Ze voeren het gesprek altijd met z’n tweeën. Hierin zijn ze getraind. Ze zullen vooral luisteren en – als de jongere dat wil – advies geven. Verder is er altijd een zorgprofessional (bijvoorbeeld een jeugdarts/psycholoog) aanwezig om vragen te beantwoorden. Deze zorgprofessional kan eventueel ook helpen de juiste zorg in de reguliere (geestelijke) gezondheidszorg te vinden. Ook is er altijd een psychiater bereikbaar als achterwacht in geval van crisis, evenals dat de lokale crisidienst ingezet kan worden. Sinds de coronamaatregelen is er ook een landelijke chatlijn. Een lokale en landelijke jeugdadviesraad praat en denkt mee en adviseert gevraagd en ongevraagd over onderwerpen en de rol van @ease erin.

  5. Aandachtspunten

    @ease is nog niet onder alle jongeren bekend. Daarom wordt er onder meer geflyerd op middelbare scholen, mbo’s, hbo’s en universiteiten evenals bekendheid gegenereerd op social media.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op de website of neem per e-mail contact op met info@ease.nl.